Horizonty teatrologie: Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková

  • 21. března 2018
    15:50 – 17:20
  •   Gorkého 7, Brno, Učebna: G01

Dita Dvořáková: Tanec, prostor a světlo

 

V první části přednášky bude představena publikace Tanec, prostor a světlo, která upozorňuje na některé tendence současné taneční vědy (Tanzwissenschaft) v německy mluvících zemích, zejména na zkoumání intermediálních přesahů a využití nových technologií v tanci, popř. performance. Krátce budou představeny také význačné osobnosti současné německojazyčné taneční vědy, jejichž studie jsou zahrnuty v prezentované knize - Gabriele Brandstetter, Kerstin Evert, Nicole Haitzinger, Christina Thurner a Birgit Wiens. Jako případová studie byl vybrán článek Kreativní světlo z knihy Theater ohne Fluchtpunkt (Divadlo bez úběžníků), ve kterém se autorka Birgit Wiens táže na dědictví švýcarského divadelního reformátora Adolpha Appii v současném divadle: v čem je jeho odkaz stále umělecky relevantní? A jaký význam má v horizontu nových mediálních technologií a v současné interdisciplinární debatě o prostoru?

Bez popisku

MgA. Dita Dvořáková se po ukončení studií na Filmové škole ve Zlíně (filmová produkce) a na Univerzitě Palackého v Olomouci (filmová a divadelní věda) věnovala filmové, televizní tvorbě a zpravodajství. V roce 2008 absolvovala stáž v dánské Kodani v oboru Taneční pedagogika. Od roku 2009 studuje doktorské studium na Janáčkově akademii múzických umění v Ateliéru scénografie a Ateliéru světelného designu. V rámci výměnného programu Aktion absolvovala také stáž na Univerzitě v Salzburku na katedře Taneční a hudební vědy u prof. Nicole Haitzinger. Ve své volné tvorbě spolupracuje s choreografem Jiřím Bartovancem (Razzle Dazzle, 2017, Obrys 2018).

Kreativní světlo

Appiův odkaz a intermediální scénografie Hotelu Pro Forma

(Ukázky: Hotel Pro Forma : Operation : Orfeo/ Algebra of Place)

Studie Birgit Wiens Kreativní světlo (Kreatives Licht) představuje využití světla/světelného designu v současném divadle s odkazem na Appiův koncept moderní scénografie.

Jako příklady současného umění/ performance, které pokračují a překračují Appiovu představu o moderní scénografii, uvádí Wiens práce dánské umělkyně Kirsten Dehlholm, jejíž představení definuje jako tzv. „divadlo obrazů“ popř. také jako postdramatické „divadlo scénografie“. Kirsten Dehlholm je zakladatelkou a uměleckou vedoucí experimentální performační skupiny Hotel Pro Forma. Tato skupina se od poloviny osmdesátých let představuje nejen v dánské Kodani, ale rovněž hostuje na mezinárodních festivalech. Jejich performativní umění klade především důraz na vizuální složku jednotlivých performancí, která se však s každým dílem liší.

Kirsten Dehlholm (1945) je dánská umělkyně a režisérka. Narodila se ve Vejle, a nejprve vystudovala textilní školu v německém Krefeldu. V sedmdesátých letech působila Dehlholm jako scénografka pro divadelní skupinu Rimfaxe. V roce 1977 společně s Perem Flinkem Basseem založila divadelní skupinu Billedstofteatret, která fungovala až do roku 1985 (představení Gyldne vinger og blå løfter a Påtrængende slægtninge). V roce 1985 založila experimentální skupinu Hotel Pro Forma, kterou od té doby vede (https://www.hotelproforma.dk).

 

Načítám mapu…

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info