CED | CED_observer: 𝒞𝓁𝑜𝓌𝓃𝓅𝑜𝓈𝓉 𝓈𝓎𝓂𝒷𝒾𝑜𝓈𝒾𝓈
10. 12. 2022
Účastníci a účastnice právě probíhající a pomalu končící páté edice tvůrčí laboratoře 𝗖𝗘𝗗_𝗢𝗕𝗦𝗘𝗥𝗩𝗘𝗥, kterou tentokrát provází klaun a aktivista Florent Golfier a redaktorka
Časopis CEDIT Barbora Liška, srdečně zvou na celodenní sérii událostí věnovanou tématu 𝒻𝑒𝓇𝓂𝑒𝓃𝓉𝒶𝒸𝑒.
Uskuteční se již v 𝘀𝗼𝗯𝗼𝘁𝘂 𝟭𝟬. 𝟭𝟮. 𝟮𝟬𝟮𝟮 !
Svět po obrovské blíže neurčité explozi. Lidská společenství se nazvala děti kompostu a pečují o zničená místa i o sebe navzájem. Nomádsky putují po krajině a navazují velmi blízké vztahy s nelidskými organismy; savci, ptáky, hmyzem, rostlinami, houbami, lišejníky, plísněmi…
Vztahy jsou tak blízké, pečující a ozdravné až do sebe člověk nechá nelidský organismus otisknout. Tak se narodí Camille – člověk spojený s nočním motýlem. Tělesně, duševně, hodnotově.
Časopis CEDIT pořádá ve spolupráci s laboratoří CED_OBSERVER 05: clownpost symbiosis workshop/participativní a aktivizující debatu na téma Imaginace symbiotických společenství. Uprostřed sílící klimatické krize se konfrontujeme s řadou méně nebo více negativních scénářů, co globální lidské společenství čeká, pokud se radikálně nesníží emise CO2. Smutek a beznaděj z bezvýchodnosti situace může být až paralyzující.
Workshop CEDITu věnujeme naopak s aktivní nadějí (Joanna Macyová) ve vší kreativitě a daleké představivosti tomu, jak by mohl vypadat svět po klimatické krizi v těch nejpozitivnějších obrysech.
Vycházíme z imaginace americké ekofilosofky a antropoložky Donny Haraway, která ve své knize Staying with the Trouble navrhuje představu symbiotického soužití. Pojďme si společně představit, jaké pozitivní scénáře transformace společnosti jsou možné a jaké nové pozitivní politické strategie přinesla hluboká existenciální krize globalizovaného světa.












Krajina, která nás obklopuje, zanechává za sebou často fascinující zvuková svědectví. Každý živý organismus má svůj unikátní zvukový podpis, každé místo na zemi zní jedinečně.
Tomáš Šenkyřík nechá v rámci komentovaného „koncertu“ zaznít vlastní terénní nahrávky a pohovoří o soustředěném naslouchání zvukovým krajinám, přičemž poukáže na environmentální změny, které ovlivňují sonický svět, který nás obklopuje.
Divočina a zvuková dobrodružství začínají za prahy našich domovů, například naše zahrada dokáže být fascinující zvukovou laboratoří.
Muzikolog a lovec zvuků Tomáš Šenkyřík se ve své tvorbě zaměřuje na zvuky lesa, zvláště na projevy ptáků, mapuje vodní zvukové krajiny, ale také například zvukový potenciál vlastní zahrady. Ve své praxi se pohybuje na pomezí akustické ekologie, zvukového umění a environmentálního aktivismu. Svůj poslední projekt shrnul v textu (manifestu) Komponování s rýčem a motykou, zahrada jako zvuková laboratoř.
V loňském roce vydal kompilaci nahrávek vodních krajin s názvem Voda. Navázal tak na své starší alba Hrklávka, na kterém zachytil zvukové prostředí svého dětství, anebo na nahrávku Slavík, která je detailní studií nočního zpěvu slavíka. V roce 2020 vznikl o Tomášovi skvělý dokument Hlasy lidí, zvířat, Země, měst.
Tomáš je zakladatelem portálu Soundscape.cz, který mapuje zvuky jižní Moravy. V loňském roce připravil 20. minutový audio pořad pro radio v Glasgow As if - jednalo se o online doprovodnou platformu ke konferenci OSN ke změně klimatu 2021 COP26.