Nabídka spolupráce pro střední školy

Od roku 2016 jsme se začali intenzivně věnovat spolupráci s brněnskými středními školami za účelem zkvalitnění výuky dějin a teorie divadla a propagace Katedry divadelních studií. Zároveň se touto cestou snažíme rozšířit povědomí a zájem o divadlo a případně i jeho studium.

V současné době spolupracujeme s Gymnáziem v Řečkovicích, s Gymnáziem Brno-Bystrc, Gymnáziem Křenová a s I. Německým zemským gymnáziem.

Mezi lety 2021–2023 jsme se podíleli na vytvoření multimediální publikace o divadle Theatrum.online, která byla koncipována jako materiál pro vyučující a studentstvo v kategorii 15+. Publikace vznikla v rámci projektu JAMUNI, který byl spolufinancován se státní podporou Technologické agentury České republiky v rámci programu ÉTA.

Vyučujícím středních škol a gymnázií, kteří zvažují práci s učebnicí a chtějí do výuky pozvat teatrologa nebo teatroložku, nabízíme možnost kontaktování konkrétního specialisty. Pro obecnou domluvu, kontaktujte prosím Mgr. Karolínu Stehlíkovou, Ph.D. na stehlikova@phil.muni.cz.

Středním školám nabízíme spolupráci následující formou:

Rozbory českých a světových dramat

Podle potřeb a výběru vyučujícího pořádáme podrobný rozbor libovolného dramatu a jeho zasazení společensko-historického kontextu například pro účely maturitní zkoušky z ČJ. Seminář je možné rozšířit i na dvě vyučovací hodiny a doprovodit rozbor textu i o audiovizuální ukázky inscenací.

Participační workshopy na vybraná témata z teorie a dějin divadla

Aktuální nabídka sestává z následujících workshopů:

Všichni hrajeme divadlo

Mgr. Ilona Horváthová

Divadlo nemusí být jen budova, do které jdete na konkrétní představení a strávíte zde několik desítek minut vašeho života. Tato představa už je dávno překonaná! Divadlo je totiž všude kolem nás. Slovy dramatika Shakespeara: “Celý svět je jeviště a všichni lidé na něm jenom herci.” Během přednášky si ukážeme, že všechno kolem nás je tak trochu divadlo – demonstrace, politické mítinky, folklórní nebo náboženské události, ale třeba také hokejový zápas.

Výukové metody: výklad, diskuze, sledování a rozbor videozáznamů jednotlivých akcí.

Barokní divadlo

Mgr. Ilona Horváthová

Barocco je perlou nepravidelného tvaru, která člověka dokáže okouzlit při každém pohledu na ni. Rozhodnutí barokního člověka, že bude opět milovat Boha a vytvoří si novou božskou tvář…to je jen začátek období kontrastů, paradoxů a velkých dramat. To vše se odráží v umění! Nejen v sochařství a malířství, ale i v oblasti divadla.

Barokní společnost toužila ohromit Boha každým aspektem svého jednání, a proto teatralizovala téměř všechny aspekty života.  

Divadlo této výjimečné epochy je iluzivní a pracuje s fantaskními imaginacemi, které jsou podpořeny gesty, kostýmy i líčením. Pojďme se přenést do epochy, která nezná jen jeden typ divadla…

Výukové metody: výklad, diskuze, foto a video ukázky

W. Goethe – divadlo filosofie a vědy

Bc. Barbora Kašparová

Kdo by neznal úsloví „v tom je jádro pudla“? Málokdo však už ví, že jde o jeden z ústředních citátů Goetheho největšího literárního dramatu Faust. Dílo J. W. Goetheho se stalo nejen součástí kánonu světového divadla a literatury, ale i evropské kultury jako obecně známý mýtus. O příběhu Fausta slyšel snad každý. V čem konkrétně spočívá jeho význam? Jak vypadá Goethův Faust na rozdíl od jiných lidovějších zpracování mýtu? Společně se zaměříme na dílo J. W. Goetheho v dobovém kontextu Sturm und Drang a Výmarské klasiky a ozřejmíme charakteristiku těchto dvou období dějin německé literatury. Na základě těchto poznatků se budeme zabývat zásadními motivy a tématy dramatu Faust, která jsou aktuální i v dnešní době.

Výukové metody: výklad, diskuze, společná četba textů, scénická interpretace dramatických situací.

České realistické drama

Mgr. Bc. Dominika Polášková

Co způsobilo uvedení Našich furiantů Ladislava Stroupežnického na jevišti národního divadla v roce 1887? Proč ve své době pobuřovaly obecenstvo dnes již „klasiky“ českého dramatického umění Maryša, Gazdina roba a Její pastorkyňa? A co mají tato dramata společného? V přednášce se budeme zabývat českým realistickým dramatem, jeho stěžejními představiteli a jejich významnými díly.

Výukové metody: výklad, diskuze, společná četba textů, sledování a rozbor videozáznamů divadelních představení.

Absurdní drama – Václav Havel a jeho Zahradní slavnost

Mgr. Bc. Dominika Polášková

Co se vlastně skrývá pod pojmem absurdní drama? Proč je toto pojmenování problematické? Jací autoři se k této dramatice řadí a z jakého důvodu? Čím jsou specifická dramata Václava Havla?

V přednášce se budeme zabývat absurdním dramatem, jeho problematickým pojmenováním, dramatikou, která k němu patří a proč atd. Představíme si hlavní světové autory absurdního dramatu a jejich díla. Následně se budeme věnovat Václavu Havlovi jakožto nejvýznamnějšímu představiteli této dramatiky u nás a rozebereme jeho první absurdní drama Zahradní slavnost.

Výukové metody: výklad, diskuze, společná četba textů, sledování a rozbor videozáznamů divadelních představení.

Další možnosti

Lektorské úvody a rozbory inscenací v brněnském HaDivadle

Dále spolupracujeme s brněnským HaDivadlem, pro které zajišťujeme v rámci jeho nabídky pro střední školy (odkaz) k vybraným inscenacím odborné úvody a rozbory. V případě zájmu o zaslání informací a aktuální nabídky kontaktujte Mgr. Terezu Teerink Turzíkovou (terezaturzikova@mail.muni.cz).

Videokurz o antickém divadle

Pokud byste však chtěli získat jasnější představu o studiu divadelní vědy, absolvujte náš nový videokurz o antickém divadle. V rámci jednotlivých videí se dozvíte nejen, jak vypadalo divadlo v antickém Řecku, ale také co je divadelní věda, kdo je teatrolog, jaké je poslání tohoto oboru v současnosti a co je dobré vědět, když se rozhodnete na katedře studovat.

Odkaz na kurz

Videokurz o kritickém myšlení

Spolu s filozofy a historiky jsme připravili kurz kritického myšlení. Svět je jedno velké divadlo, což zjistíte, když se na něj začnete dívat pomocí nástrojů divadelní vědy. Snaží se nás někdo o něčem přesvědčit? Pojďme prozkoumat jeho argumentaci? Jak porozumět veřejným událostem jako jsou demonstrace či sportovní zápasy? A jak rozeznat záznam skutečného soudního procesu od hraných reality show ze soudní síně?

Odkaz na kurz

Informace o studiu

Podrobné informace o studiu oboru Teorie a dějiny divadla, náplně studia a možnostech uplatnění absolventů najdete zde.

Kontakt

Pokud máte zájem o spolupráci formou rozborů či workshopů, kontaktujte prosím Mgr. Karolínu Stehlíkovou, Ph.D. na stehlikova@phil.muni.cz.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info