KDS | Theatralia 1/2022: Historické avantgardy v evropském kontextu

14. 8. 2022

Bez popisku

První polovina roku byla pro autory, autorky a editorky Theatralií 1/2022 náročná: rusko-ukrajinská válka, covid, práce a mnohé další výzvy. Nakonec se ale podařilo překonat všechny překážky a nové číslo věnované historickým avantgardám je konečně na světě.

Editorkami čísla jsou dvě vynikající odbornice na českou avantgardu, Mariana Orawczak Kunešová a Andrea Jochmanová, které zvaly autory, vedly rozhovory a vůbec se samy na aktuálním čísle významně podílely. Výsledkem jejich práce je například článek Mariany Orawczak Kunešové "André Breton na francouzských a českých jevištích", její rozhovor se samotným Henrim Béharem, jedním ze zakladatelů výzkumu historických avantgard ve Francii, zejména dada a surrealistického divadla, nebo pečlivé archivní svědectví Andrey Jochmanové o životě a divadelní tvorbě herečky, režisérky a pedagožky Loly Skrbkové (1902-1978), publikované v rubrice Archiv.

Do čísla přispěli také další autoři a autorky:
Didier Plassard se svou studií o loutkových experimentech kubistických, futuristických a dadaistických básníků;
Hanna Veselovská, která psala o technicismu v ukrajinském avantgardním divadle;
Valentyna Chechyk zaměřující se na vliv jevištního výtvarnictví Alexandry Exter na ukrajinskou scénografii daného období;
Tomaž Toporišič zabývající se méně známou balkánskou avantgardou po první světové válce;
Eva Šlaisová píšící o scénografii hry Těžká Barbora, vytvořené Jiřím Voskovcem a Janem Werichem a silně inspirované dílem Pietera Brueghela staršího;
Dariusz Kosiński se svým esejem věnovaným středovýchodoevropské avantgardě a mnoho dalšího.

Dále Iveta Slavková recenzuje francouzskou monografii Mariany Orawczak Kunešové o dada a presurrealistickém francouzském divadle, Pavel Drábek monografii Massimiliana Moriniho o divadelním překladu, Šárka Havlíčková Kysová monografii pražské muzikoložky Terezy Havelkové o hypermedialitě opery a konečně Kateřina Šalounová Speciální vydání Tanečních aktualit věnované tanečnímu vzdělávání v České republice.

Eliška Raiterová přispěla zprávou z konference The Ever-expanding Horizons of Theatre (2021) na JAMU.

Theatralia 1/2022 můžete číst zde. Výtisk můžete zakoupit prostřednictvím Muni Shopu nebo přímo na Katedře divadelních studií (Gorkého 57/7, 602 00 Brno, budova G).


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info