KriTh je teď Theatrocén
KriTh se po čas konání Divadelního světa Brno mění na Theatrocén. Sledujte postřehy a recenze našich studentů, buďte u toho s námi.
čtvrtek 16. prosince od 17:00
on-line přes Zoom
Divadelní kultura dnes čelí úpadku, který se netýká jen porozumění základním estetickým prvkům, nýbrž samotné duchovní, hodnotové platnosti divadla a umění vůbec. I nejprestižnější scény ovládá ideologie, podle níž inscenace není nijak zavázána dílu, jež má prezentovat, svoboda je totéž, co libovůle režiséra, umělecké dílo cokoli, co se za ně označí apod. Komu se to nelíbí, je umlčován jako „tradicionalista“ omezující „tvůrčí svobodu“. Umění reprodukuje (namísto nabourává) postupující dehumanizaci světa, relativismus, primát šokujícího vizuálna, destrukci smyslu pro důstojnost, vkus, transcendenci. Nadvláda „režisérismu“ enormně zvýšila náklady na inscenace, a kromě potlačování slohového cítění vede k redukci repertoáru, jež nemá obdobu v Národním divadle, kde se hrají čtyři české opery za půl roku. Přednáška se zamyslí nad tímto stavem v návaznosti na dvě velká výročí Národního divadla (1868/2018, 1881/2021), jež v něm samém zůstala bez povšimnutí.
Martin Bojda, Ph.D. et Ph.D., filosof a historik, zabývá se duchovními a kulturními dějinami novověku, naposledy napsal monografii o Friedrichu Schillerovi.
KriTh se po čas konání Divadelního světa Brno mění na Theatrocén. Sledujte postřehy a recenze našich studentů, buďte u toho s námi.
We are thrilled to announce that the new issue of Theatralia is now available online! This volume marks a significant moment: it is published nine years after the journal first devoted a thematic issue to Cognitive Theatre Studies (CTS) in 2016.