KriTh: Vivídne záblesky sveta po harakiri na sietnici nášho oka
Vyšla nová recenze! O inscenaci Bytost Divadla X10 napsala Lea Valentová.
Theatralia: revue současného myšlení o divadelní kultuře, 2023/2
Editoři čísla: Martina Musilová (KDS FF MU) & Jan Šotkovský (JAMU)
Před více než sto lety započal K. S. Stanislavskij experimenty vedoucí k vytvoření prvního uceleného systému herecké přípravy a pedagogiky. Od tohoto iniciačního momentu se pedagogické přístupy k herectví rozvinuly v široké spektrum. Na počátku 21. století již není možné mluvit o jediném dominantním pojetí. Přístupy jednotlivých osobností se vzájemně prolínají, obohacují, a jsou nadále rozvíjeny dle individuálních zaměření generacemi následovníků. Koncepty hereckého vzdělávání jsou měněny, transformovány, odvrhovány a znovu objevovány. A protože je herecká tvorba ze své podstaty efemérní, nezachovávající po sobě materiální stopy, leckdy si obtížně dokážeme texty klasiků herecké pedagogiky vztáhnout ke konkrétní představě divadla a herectví, k níž své žáky vychovávali. Různé koncepce tak mohou být různě dezinterpretovány i reinterpretovány. Všem těmto výzvám čelí současné herecké vzdělávání a jeho teoretická reflexe.
Divadelní umění je uměním spojeným s přítomnou chvílí a o herectví jako jeho jádru to platí dvojnásob. Nemůže existovat bez bezprostředního kontaktu s divákem. Je „náhrou na lidskou zkušenost“, jak napsal režisér Jiří Frejka ve studii Divadlo roste z konvence a přece proti ní bojuje (1929). Žijeme ale ve světě, jenž se radikálně proměňuje každé desetiletí. Digitální technologie vstoupily nejen na divadelní jeviště, ale zasahují rovněž i do herecké pedagogiky a do mezigeneračních vztahů studentů herectví a jejich pedagogů.
Výuka herectví předpokládá konkrétní představu, co je herecká technika, co je to řemeslo, a k jakému cíli by měly být užity vyučované výrazové prostředky. Je možné ovšem při šíři výrazových možností současného divadla učit jakési univerzální, všeobecně uplatnitelné herectví? Existuje nějaká obecně sdílená, vyučovatelná představa herecké profesionality? A co očekáváme od herce především? Technickou a řemeslnou připravenost? Hereckou osobnost, jež dokáže rozvíjet svůj tvůrčí potenciál?
Rozhodli jsme se tematicky zaměřit toto číslo časopisu Theatralia na herectví, herečky a herce, kteří jsou základním fenoménem divadla, první a poslední podmínkou divadelní události.
Vyzýváme k zasílání příspěvků ve formě esejů do recenzované sekce Yorick (4 000-7 000 slov) na následující témata:
Herecká pedagogika a vzdělávání
Herectví – podoby a koncepty herectví 20. a 21. století
K. S. Stanislavskij a jeho systém
Herectví jako kulturní a sociální fenomén – hraniční a přeshraniční fenomény v herectví
Termín odevzdání abstraktů: 31. října 2022
Termín odevzdání rukopisů do recenzovaných rubrik (Yorick, Spektrum): 20. prosince 2022
Termín odevzdání rukopisů do nerecenzovaných rubrik (Orientace, Depeše): 31. března 2023
Vydání čísla: říjen 2023
Své příspěvky a dotazy zasílejte editorům a redaktorkám čísla: theatralia@phil.muni.cz.
Pokyny pro zasílání příspěvků, formální náležitosti a citační styl jsou k dispozici na webových stránkách časopisu Theatralia v sekci Pro autory.
Theatralia je recenzovaný časopis pro dějiny a teorii divadla a performance, který vydává Masarykova univerzita v Brně. Indexován je v databázích SCOPUS, EBSCO a ERIH Plus a je také zařazen do Ulrich's web Global Serials Directory.
Vyšla nová recenze! O inscenaci Bytost Divadla X10 napsala Lea Valentová.
Přečtěte si rozhovor s Annou Davidovou, který vyšel na studentské platformě KriTh. Ptala se Martina Kostolná.