Pavel Drábek – Od vespolného jednání po profesionální spolupráci: prolegomena k relačním dějinám divadla a performance
-
5. března 2025
17:00 - Učebna G01 (Gorkého 7) a online
První číslo Divadelní revue 2026 bude věnováno divadelní a performanční historiografii (ed. Pavel Drábek). Přednáška představí výchozí teze pro význam tohoto tématu. Hlavní tezí je návrh relačních dějin divadla a performance. Tyto dějiny znesamozřejmují zavedené historiografické kategorie a snaží se znovu řešit základní ontologický problém teatrologie: nehmotnost a časovost divadelního a performančního artefaktu (či arteaktu, jak to nazval Jan Roubal).
Cituju z publikační výzvy: Od Platóna píšeme historii divadla jako dějiny velkých jmen, velkých děl, velkých míst a velkých idejí. Karl Popper tento epistemologický přístup označil za Platónovo prokletí a spatřoval v něm základní kámen uzavřené společnosti. Za několik posledních let se rozbujela diskuse o tom, jak psát otevřenější a inkluzívnější dějiny divadla – takové, které nebudou nahrávat jen kulturním metropolím v tzv. rozvinutém světě, případně kulturním metropolím, které západní historiografie vzala do svého okruhu zájmu. Z divácké zkušenosti víme, že divadelní a performanční aktivity se nesoustředí jen na kulturní centra, ale na všechna místa, kde performance probíhá.
Přednáška se zamyslí nad několika případy z různých divadelních a performančních odvětví i období a navrhne možné metodologické alternativy.
Pavel Drábek je profesor dramatu a divadelní praxe na Univerzitě v Hullu ve Velké Británii a v jarním semestru 2025 je hostujícím profesorem na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a na Univerzitě Karlově v Praze. Zabývá se divadelní teorií a raně novověkou historií divadla, dramatickým překladem a adaptací. Píše hry, operní libreta a překládá pro činohru, rozhlas a operu. V letech 1999-2015 vedle Ensemble Opera Diversa a od roku 2017 spolupracuje jako programový kurátor s Pražským quadrienále. S Davidem Drozdem jako editorem a Tomášem Kačerem jako překladatelem vydali anglicky Estetiku dramatického umění Otakara Zicha (Karolinum, 2024). S Ondřejem Kyasem pro Slovácké divadlo napsali rockové divadlo Zapeklitě! (premiéra 2024, režie Lukáš Kopecký) a monodrama, které napsali s Joshem Overtonem, uvede 22. března 2025 pod názvem La Pícara: Neuvěřitelný příběh jeptišky-důstojnice brněnské Mikro-Teatro (režie Jan Cimr, hraje Kateřina Jebavá a Tomáš Vtípil).

Sdílení události