doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Zástupkyně vedoucího katedry
Ve svém výzkumu a pedagogické činnosti se zaměřuje na teorii divadla (obzvláště v rámci perspektivy kognitivních studií), inscenování opery a tradiční indické divadlo kúdijáttam. V současné době se ve svém výzkumu věnuje aplikaci teorie konceptuální metafory a audiovizuální metafory v oblasti analýzy operně inscenační praxe a myšlení o operní režii.
Vystudovala obory Teorie a dějiny divadla a Český jazyk a literatura na Masarykově univerzitě. V roce 2010 absolvovala doktorské studium divadelní vědy na Filozofické fakultě MU disertační prací s názvem Hastábhinaja. Gesta rukou v tradičním divadelním umění Indie.
V letech 2009–2012 přednášela teorii divadla na Katedře divadelních, filmových a mediálních studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Od roku 2012 pracuje jako odborná asistentka na Katedře divadelních studií FF MU v Brně.
V letech 2011–2015 se na Katedře divadelních studií FF MU podílela na řešení grantového projektu Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál (GAČR), od roku 2012 do roku 2014 pracovala rovněž na projektu Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU (OPVK). V letech 2015–2017 vedla výzkumný projekt zaměřený na brněnské operní inscenace 2. pol. 20. století – projekt GA ČR s názvem Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresívní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (projekt č. GA15-06548S).
Od roku 2014 zastává pozici šéfredaktorky/předsedkyně redakční rady odborného recenzovaného periodika Theatralia.
Osobní stránka na webu muni.cz
KONZULTAČNÍ HODINY
- pondělí 12:30 – 13:30
- jiné termíny po předchozí dohodě e-mailem
- ve zkouškovém období po dohodě e-mailem
- sarka.havlicek@gmail.com
Kancelář
bud. G/G002
Gorkého 57/7
602 00 Brno
Vybraná publikační činnost:
Monografie:
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Hastábhinaja: gesta rukou v tradičním divadelním umění Indie. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6406-5.
Studie:
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka a Tomáš KAČER. Current Trends in Theatre Theory and Meta-theory. In Theatralia. Journal of Theatre Studies, no. 2 (2016): volume 19. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, s. 1–180. ISSN 1803-845X.
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Stage Metaphors in Verdi's Otello: Miloš Wasserbauer's State Theatre Production (Brno 1967 in the Context of Otello's Staging Tradition. Theatralia, Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 19, č. 2, s. 29–58. ISSN 1803-845X. doi:10.5817/TY2016-2-2.
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Metafory, kterými hrajeme: perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia, Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 18, č. 1, s. 65–84. ISSN 1803-845X. doi:10.5817/TY2015-1-4.
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Kúdijáttam – když divadlo vychází z chrámu. Divadelní revue, Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2012, roč. 23, č. 3, s. 36–54. ISSN 0862-5409.