Crossing Borders with Shakespeare since 1945 – Central and Eastern European Roots and Routes

Na základě výsledků předchozího grantu VF (č. 21920060, Shakespeare in Central Europe after 1989:common heritage and regional identity) se tento projekt zaměřuje na zmapování toho, jak Shakespeare překračoval kulturní, politické a sociální hranice ve střední a východní Evropě i mimo ni od rozdělení Evropy v roce 1945.

Nyní nás zajímá objasnění složitých estetických a ideologických jednání, k nimž dochází, když Shakespearovy hry vyrobené v tomto regionu putují do nových nebo obnovených destinací, při psaní scénáře dialogu mezi médii, žánry, formáty, kulturou a kritickými diskurzy.

Crossing Borders with Shakespeare since 1945: Central and Eastern European Roots and Routes (VF grant no. 22210007)

Shakespeare in Central Europe after 1989: common heritage and regional identity (VF grant no. 21920060)

Bez popisku

Tento projekt vznikl za podpory Visegrad Fund.

 ID projektu #/Title: 22210007, Crossing Borders with Shakespeare since 1945: Central and Eastern European Roots and Routes

CEESRA – Středoevropská asociace pro výzkum Shakespeara

Výzkumná skupina "Středoevropská asociace pro výzkum Shakespeara", byla založena v roce 2021 během pandemie s cílem podporovat vědu a výzkum Shakespeara, jeho odkazy ve střední Evropě se zvláštním zaměřením na postkomunistické země. K dosažení tohoto cíle si CEESRA klade za cíl sdružovat podobně smýšlející shakespearovské badatele, tedy vytvářet komunitu, a také fungovat jako informační centrum, které podá pomocnou ruku při výzkumu v této oblasti studia.

Jste-li odborníkem v oblasti shakespearovských studií, divadelních či filmových studií, odborníkem na digitální humanitní vědy se zájmem o tuto oblast, neváhejte se k nám připojit a kontaktujte některého z členů CEESRA.

CEESRA

CEESRA Databáze

Databázi Crossing Borders with Shakespeare od roku 1945 naleznete na následujícím odkazu:

CEESRA Databáze

Konference

Brno Theatralia Conference 2023

Crossing Borders with Shakespeare since 1945: Central and Eastern European Roots and Routes

Konferenci pořádala Katedra divadelních studií Masarykovy univerzity v Brně ve dnech 5. - 7. června 2023.

Shakespeare je hluboce zakořeněn a ceněn ve všech našich národních kulturách, byl ústředním bodem akademických osnov a sloužil jako lingua franca pro naše společné dějiny a současné společenské zkušenosti. Abychom prozkoumali tvárnost shakespearovského média v interakci s historickými vazbami mezi národy daného území, rádi bychom se zaměřili na místní přivlastnění, spin-offy, prequely, reimaginace napsané za komunismu nebo po něm.

Velká část z nich překročila hranice a byla hrána, čtena a následně adaptována v jiných zemích našeho regionu. Pokud bychom se na ně zaměřili na konferenci, umožnilo by nám to revidovat tendence v oblasti globálního Shakespeara jak v jedné zemi, tak v anglické provenienci, přispět k teorii mezidruhového a vícejazyčného překladu a přenosu Shakespeara a obecněji posílit teorii adaptací. Zároveň bude prezentovat jednotlivé autory a kulturní počiny a poslouží tak jako kulturní ambasador regionu.

Program konference

Pondělí 5. června 2023

16:00 - 17:00 Registrace

17:00 - 19:00 Oficiální zahájení konference

Uvítací projevy děkanky Filozofické fakulty UP Ireny Radové

Uvítací projev vedoucího Katedry divadelních studií Davida Drozda

Představení skupiny CEESRA a visegrádského projektu (Šárka Havlíčková Kysová, Ivona Mišterová)

Úterý 6. června 2023

9:30 - 11:00 Hlavní projev

Pavel Drábek (University of Hull, Velká Británie): „Sloužil jsi mi dobře“: Drábek: Využití Shakespeara ve střední a východní Evropě

Předsedající: Mgr: Nicoleta Cinpoes

11:00 - 11:30 Přestávka na kávu

11:30 - 13:00 Panel 1: Inscenování „českého“ Shakespeara

Martin Pšenička: „...škodlivost mého díla“: Jindřicha V. Miroslava Macháčka v normalizovaném Národním divadle

Vstupte, Fortinbrasi? (Čtyři přístupy k Hamletovi na českém jevišti)

Filip Krajník: Jak se hraje Hamlet v českém divadle? Některé přístupy k Macbethovi v současných českých divadlech

Předsedající: Mgr: Anna Cetera-Włodarczyk, prosíme o 20 minut na příspěvek a 10 minut na diskusi.

13:00 - 14:00 Oběd

14:00 - 15:30 Panel 2: Konceptualizace Shakespeara

Anna Hrdinová: Hrdinová: Některé současné trendy v překladu anglické historické dramatiky do češtiny

Kinga Földváryová: Jaké je to pro vás? Shakespeare jako cestovatel: Překračování hranic v maďarských filmových adaptacích po roce 1989

David Livingstone: Přivádět temné dámy na světlo: Lucy Negro Redux a Emilia

Předsedající: Mgr: Jacek Fabiszak, prosíme o 20 minut na příspěvek a 10 minut na diskusi

15:30 - 16:00 přestávka na kávu

16:00 - 17:30 Kulatý stůl 1

  • Jiný Shakespeare: východní Evropa/střední Evropa/středovýchodní Evropa/středovýchodní Evropa/východní Evropa: plovoucí znaky kulturní a politické geografie
    Natália Pikli, Kirilka Stavreva, Boika Sokolova, Jana Wild
  • Politika, Shakespeare, středovýchodní Evropa
    Oana-Alis Zaharia, Mădălina Nicolaescu, Zsolt Almási, Klára Škrobánková, Krystyna Kujawińska Courtney, Ema Vyroubalová.

Předsedové: Mgr: Natália Pikli a Oana-Alis Zaharia

Středa 7. června 2023

9:30 - 11:00 Hlavní projev (online)

Marta Gibińska (Jagellonská univerzita v Krakově, PL): Zpráva o stavu světa: Jindřich V.

Předsedající: Mgr: Ivona Mišterová

11:00 - 11:30 Přestávka na kávu

11:30 - 13:00 Kulatý stůl 2

Populární a populistický Shakespeare
Kinga Földváry, Kornélia Deres, Jacek Fabiszak, Veronika Schandl, Nicoleta Cinpoes
Mediální křížení/překlady se Shakespearem
Anna Kowalcze-Pawlik, Anna Cetera-Włodarczyk, Ivona Mišterová, Šárka Havlíčková Kysová, Gabriella Reuss

Předsedkyně: Mgr: Kinga Földváry a Anna Kowalcze-Pawlik

13:00 - 13:15 Přestávka na kávu

13:15 - 13:45 Ukončení konference

Závěrečné slovo Boiky Sokolové a Zsolta Almásiho

Organizátoři

The conference was co-organized by the Department of Theatre Studies, Masaryk University, Czechia, and CEESRA and supported by Visegrad Fund Project Crossing Borders with Shakespeare since 1945: Central and Eastern European Roots and Routes”.

Conference organisers:

Šárka Havlíčková Kysová (Masaryk University, CZ), sarka.havlickova@phil.muni.cz

Ivona Mišterová (University of West Bohemia, CZ), yvonne@kaj.zcu.cz

Klára Škrobánková (Masaryk University, CZ), skrobankova@phil.muni.cz

Eliška Raiterová (Masaryk University, CZ), eliska.raiterova@mail.muni.cz

Archiv souvisejících konferencí

Shakespeare in Changing Cultural Paradigms, 29–30 November 2018, Bratislava, Slovakia

Look Upon the Years! Shakespeare: Iron Curtain Up, 4–5 March 2019, Bratislava, Slovakia

Shakespeare in Central Europe after 1989: common heritage and regional identity, 2–3 December 2019, Budapest, Hungary

Shakespeare in Central Europe after 1989: Common Heritage and Regional Identity, 18–19 March 2021, online

Podzim 2023

Multicultural Shakespeare: Crossing Borders with Local/Global Shakespeare (working title, guest editors Šárka Havlíčková Kysová & Ivona Mišterová)

Shakespeare je básníkem a dramatikem anglické renesance, ale cítíme, že je na světě stále živý. Je přijímán i neanglicky mluvícími lidmi a jeho díla jsou překládána do mnoha různých jazyků, hrána, adaptována a přivlastňována po celém světě. Není tedy jen majetkem Západu, ale i Východu. Není přehnané tvrdit, že je kulturní ikonou putující po celém světě, stejně jako národním hrdinou v Anglii.

Živě nás zajímá, jak a proč byl Shakespeare lokální/globální, a navíc nadčasový a univerzální. Rádi bychom shromáždili eseje napsané v rozsahu 6000 slov na takové téma, jako je jeho překlad, jevištní adaptace, filmová adaptace, novelizace, animovaný film, politické, ideologické a vzdělávací přivlastnění, kulturní transformace atd. v různých zemích. Kromě toho si přejeme, aby autoři diskutovali o měnících se aspektech jeho přínosu kulturnímu vývoji a o budoucnosti Shakespeara jako kulturní ikony v lokálním/globálním prostoru.

Bez popisku

Web časopisu

Publikace související s projektem

Theatralia: Journal of Theatre Studies – Special Issue 2021/4 (Zsolt Almási, Kinga Földváry, eds.)

Shakespeare ve střední Evropě po roce 1989: Společné dědictví a regionální identita

“Vývoj tohoto čísla časopisu Theatralia byl poznamenán dvěma významnými roky zúčtování pro shakespearovské badatele postsocialistického středoevropského regionu. Rok 2019 se nesl ve znamení úvah nad 30. výročím pádu Berlínské zdi, symbolické události, která otevřela novou éru v bývalém východním bloku. Rok 2019 byl oslavou toho, co se ještě v 80. letech 20. století zdálo jako nepravděpodobný obrat. Jako oslava byla příležitostí k ohlédnutí za tím, co se stalo od roku 1989, jak se změna od socialismu k demokracii projevila ve všech oblastech života od každodenního přes politickou až po kulturní sféru a jak volný tok kulturních vlivů ovlivnil země regionu. Následující rok 2020 byl zvláštní také kvůli pandemii, situaci, kvůli níž se lidé museli smířit s tím, že se mohou dít věci dříve nepředstavitelné, kdy všichni museli zůstat doma, nosit roušky na obličeji, vyhýbat se obvyklým způsobům kontaktu s lidmi, pracovat z domova a obecně se museli naučit opouštět to, co se zdálo být základními aspekty života, kdy slova jako „zásadní“, ‚nezbytné‘ a „samozřejmé“ změnila svůj význam. Tato zvláštní léta, léta oslav a pandánů mohou být dobrou příležitostí k ohlédnutí za recepcí Shakespeara a k bilancování.

(Zsolt Almási, Kinga Földváry, předmluva)

Napište nám:

doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.

e‑mail:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info