Modely vznikly pro potřeby výuky a státní bakalářské zkoušky v rámci projektu THEATRE 3D (MUNI/FR/1180/2019).
Řešitelský tým: Karolína Stehlíková, Ivona Solčániová, Alžběta Čechová, Ivan Málek, Roman Brück
Foto: Irina Matusevich (Globe, Vytrvalý princ, Hellerau, bytové divadlo, Koloseum, antická římská komická maska, antické jevištní technologie a periakt), Ivona Solčániová (Farnese, pageant a Český Krumlov) 

Antické jevištní technologie 

Antické divadlo znalo jednoduchá zařízení určená pro transport herce na scénu. Patří k nim mechané - dřevěný stroj na principu dnešního jeřábu. Herec byl spouštěn na scénu pomocí vertikálního ramena. Dalším mechanismem byla ekkykléma, která mohla mít podobu vozíku na kolech, prostřednictvím kterého byl herec v horizontální poloze dopraven na scénu.
Model reprezentuje hypotetickou jevištní technologii z období klasického řeckého divadla (6. - 5. století př. n. l.)
Poloha: Řecko  
Měřítko: 1:40 
Filament: PolyMaker Polywood 

Antická římská komická maska 

Římská celohlavová maska používaná během hereckých výstupů v antických komediích. Maska pochází z 2. - 1. století př.n.l.
Poloha originálu: Národní archeologické muzeum v Tarentu, jižní Itálie
Měřítko: 1: 4
Filament: PLA 

Koloseum 

Římské Koloseum sloužilo ve starověku k zábavám římského lidu. Pořádaly se v něm gladiátorské zápasy, štvanice exotických zvířat, námořní bitvy, veřejné popravy aj. Výstavba amfiteátru začala v roce 72 n.l. za císaře Vespasiána, dokončena byla za císaře Nera. Dnes je Koloseum historickou památkou.
Model reprezentuje aktuální stav objektu.
Poloha: Piazza del Colosseo, Řím, Itálie
Měřítko: 1:920
Filament: PLA
Zdroj: Roman Colosseum Completely Detailed See The World by CausalJoemama7. Zveřejněno pod licencí Creative Commons - Attribution - No Derivatives license. 

Středověký vůz "Pageant"

Během středověkých slavností se divadelní hry hrály na vozech pohybujících se s procesím po městě. Na jednom pódiu se odehrávala celá hra. Vůz mohl mít vyklápěcí plochu na rozšíření hracího prostoru a skrytý prostor určený k převlékání kostýmů a úschově rekvizit.
Model reprezentuje hypotetickou podobu pageantu z období středověkého anglického divadla (15. -16. století).
Poloha: Anglie
Měřítko: 1:18
Filament: PLA

Divadlo Globe 

Anglické veřejné divadlo spojené s působením Williama Shakespeara postavené v roce 1599 hereckou společností Lorda Chamberlaina. V roce 1613 divadlo zničil požár. Dnešní divadlo Globe je replikou původního Shakespearova divadla se sídlem na 21 New Globe Walk.
Model reprezentuje období působení Williama Shakespeara na přelomu 16. a 17. století.
Původní poloha: Maiden Lane, Londýn, Anglie 
Měřítko: 1:200
Filament: PLA 

Zdroj: Globe Theatre Painted 3D. Zveřejněno pod licencí Creative Commons - Attribution - No Derivatives license.

Divadlo Farnese

Divadlo je vsazeno do renesančního sálu paláce della Pilotta, který původně sloužil jako zbrojnice. V letech 1617 až 1618 sem Giovanni Battista Aleotti umístil dřevěné divadlo opatřené prvním jevištním portálem. Aleotti umožnil vznik divadla s hlubokou perspektivou. Divadlo je dochované dodnes.
Model prezentuje aktuální stav divadla.
Poloha: Piazza della Pilotta, Parma, Itálie
Měřítko: 1: 200
Filament: PolyMaker Polywood - divadelní prostor, PETG - obvodové stěny budovy.

Periakt 

Mechanismus umožňující rychlou změnu dekorací. Periakty byly zmiňované ve Vitruviových studiích o architektuře. Intenzivně se začaly používat v renesančním divadle v důsledku práce architektů Nicola Sabbatiniho a Josepha Furttenbacha. Periakt podle Furttenbacha je založen na mechanismu otáčejícího se dřevěného hranolu ovládaného z prostoru pod jevištěm. Každá strana hranolu reprezentovala jiný scénický výjev.
Model reprezentuje hypotetickou část scénické technologie z období renesančního divadla.  (17. století)
Poloha: Německo
Měřítko: 1:32
Filament: PolyMaker Polywood 

Jevištní technologie barokního divadla v Českém Krumlově

Barokní zámecké divadlo představovalo stálou divadelní scénu vybudovanou v roce 1675 knížetem Janem Kristiánem I. z Eggenbergu k pořádání zábav, koncertů a divadelních představení pro šlechtu. Jevištní technologie byla rekonstruována v období 1765 až 1766 knížetem Josefem Adamem ze Schwarzenbergu. Mechanismus středového rumpálu a lan umožňuje snadnou výměnu kulis na scéně. Mechanismus je dodnes funkční a je využíván při rekonstrukcích barokních slavností.
Model reprezentuje část jevištní technologie divadla.
Poloha: V. nádvoří zámku Český Krumlov, Český Krumlov, Česká Republika
Měřítko: 1:40
Filament: PolyMaker Polywood

Vzdělávací ústav hudby a rytmu v Hellerau 

Divadlo v Hellerau postavené v roce 1911 podle projektu architekta Heinricha Tessenova fungovalo jako škola rytmiky a tance hudebního pedagoga Emila Jaques-Dalcroze. Ve škole působil scénograf Adolphe Appia. Dnes je Hellerau sídlem Evropského centra umění.
Model reprezentuje období působení Emila Jacque-Dalcroze a Adolph Appii v rozmezí let 1911 a 1914. Je v něm vsazena Appiova scénografie pro operu Orfeus a Eurydika. 
Poloha: Karl-Liebknecht-Straße, Hellerau - Drážďany, Německo.
Měřítko: 1:132
Filament: PLA 

Scénografie k inscenaci Vytrvalý princ v režii Jerzyho Grotowského 

Scénografické řešení inscenace Calderónovy hry Vytrvalý princ od Jerzyho Gurawského pro Divadlo-laboratoř ve Vratislavi. 
Model reprezentuje scénografii v době uvedení inscenace v roce 1965.  
Poloha: Rynek Ratusz, Wroclaw, Polsko. 
Měřítko: 1:50 
Filament: PolyMaker Polywood - scéna, PLA - diváci. 

Bytové divadlo Vlasty Chramostové 

Divadlo v soukromém pražském bytě Vlasty Chramostové a Stanislava Miloty během normalizace. Hrálo se v propojených částech bytu skrze pomyslný portál, který se nacházel mezi obývacím pokojem -"hledištěm" a ložnicí -"jevištěm".
Model reprezentuje aktivní období divadla v letech 1976–1980.
Poloha: Čelakovského sady 10, Praha, Česká republika.
Měřítko: 1:33 
Filament: PLA - bytové stěny, PolyMaker Polywood - nábytek. 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info